reklama

Priority dospelosti

Sedíme na mojej milovanej, krvavo červenej pohovke a obklopuje nás obývačka zariadená v čierno-červenom orientálnom štýle. Na stenách zavesené umelecké fotografie budúcej veľkej slovenskej fotografky. Zrazu ticho pretne povzdych jedného z nás štyroch. „Ach, keď vy všetci ste už takí dospelí. Máte vlastný byt, pracujete. Aj ja by som občas chcel byť dospelým.“ Dívam sa na neho a v mojom vnútri sa usádza zvláštny, nie nutne pohodlný pocit.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (16)
Vidím obraz človeka, čo dovolil nepodstatným veciam stať sa dôležitými povinnosťami v ktorých sa nakoniec on sám utopil.
Vidím obraz človeka, čo dovolil nepodstatným veciam stať sa dôležitými povinnosťami v ktorých sa nakoniec on sám utopil. (zdroj: foto Evka Cucurachi)

Ja a dospelá? Veď mám o dva roky menej ako autor výroku. Čo presne to znamená? K čomu presne ma to zaväzuje? Čo mi to tu ponúka? Ako sa vôbec hrá táto hra na dospelosť?

 Keď som bola malá, často som sa hnevala, že ma ľudia neberú vážne. No áno, bola som vždy najmladšia. Na našej ulici nežili žiadne deti, dospelí boli v práci, a tak sa mojimi priateľmi stali starí ľudia. Do dnes si s nimi neopakovateľne rozumiem. Ich upracované ruky skrývajú múdrosť, ktorá je mladým skrytá. Ich oči majú hĺbku, ktorá prekoná aj dno oceánov. Snáď aj preto rozumiem starobe. Páčilo by sa mi –raz za mnoho rokov - byť stará, mať zošúverené telo, jemný dotyk a vedľa seba vnúčatá, čo hľadajú krehkosť a pomalosť staroby. Lenže dnes, keď sedím na pohovke medzi mojimi priateľmi, dnes vo veku sotva dvadsať štyri, dnes iste ešte stará dáma nebudem.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

 Dívam sa okolo seba a premýšľam ako sa mi to vôbec stalo? A kedy? Jeden deň som s Jožinkom a celým dance workshopom brázdila Slovensko s našimi tanečnými vystúpeniami. Nič nebolo nemožné. Koľko šialeností, nespútaností, bláznovstvá. Banda mladých ľudí na ceste, s umením v taške. Potom som si išla ľahnúť - zobudím sa a je zo mňa zodpovedný pracujúci mladý zamestnanec. Mám svoje číslo, svoje stravné lístky, svoju pracovnú dobu, svoju šéfku a svoj kľúč od kancelárie.

 Kancelária...nebolo presne to miesto, kde som zaryte sľubovala, že ja iste neskončím? Veď ja zmením svet! Pomôžem ľuďom! Vytvorím čosi veľké. „Inteligenciu a talent na to máte“, podporovala ma psychologička, keď sa dívala na moje osobné skoré IQ. Lenže... lenže, kdesi to zlyhalo. Na pol ceste k splneniu svojho sna sa čosi pokazilo a hrozným omylom som bola hodená do mora papierov a „ príšerne dôležitých“ dokumentov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 A zatiaľ farba na obraze mojich snov bledne v lúči kompromisov, ktoré ma situácie, ľudia a život sám nútia robiť. Je toto tá dospelosť? Je to, že skláňam hlavu, prejavom dospelosti? Je to, že mi lámu krídla, znakom dozrievania? Je to, že po zemi sa trúsia črepiny z mojich snov, prejavom vyzretosti?

 Lenže, keď už som teda tá dospelá, neznamená to, že môžem robiť čo len chcem? Že som konečne sama zodpovedná za svoj život? Keď je to tak, mala by som vedieť čo chcem od života. Koniec koncov, tie minúty čo práve odbili a už sa nevrátia, patrili môjmu životu.

 Nech premýšľam ako chcem, nech sledujem tok vecí, stále sa mi vracia iba jediný obraz. Snažím sa sledovať, ako to zvládajú iní dospelí. A stále sa mi opakujú isté modely ľudí. Vidím obraz človeka, čo dovolil nepodstatným veciam stať sa dôležitými povinnosťami v ktorých sa nakoniec on sám utopil. Človeka, čo sa ženie za peniazmi, aby nimi zaplatil sny, ktoré už dávno stratili svoju cenu. Človeka, čo trávi mnoho času mimo rodiny s cudzími, aby potom, až konečne príde domov, našiel cudzinca aj vo vlastnej posteli. Človeka, čo verí, že pozná hodnotu vecí a pritom jeho vlastná hodnota prudko klesá. Človeka, čo až sa raz obzrie, aby bilancoval svoju cestu, nájde pracovné a iné úspechy, a prázdne publikom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 Som skutočne už aj ja dospelá? Dívam sa okolo seba. Trávim aj desať hodín v práci, ktorá nikdy nikoho nespasí a to „dôležité“ sa už do môjho harmonogramu nevtesná. Spím príliš dlho, v snahe dospať stratený čas a pritom mi unikajú krásne okamihy s priateľmi a manželom. Snažím sa nájsť si čas na knihu, ale nakoniec skončím pri počítači. Želám si konečne odpísať na emaily, ktoré prišli ešte v Januári, ale cítim, že plameň v mojom vnútri zhasína a ja nemám o čom písať.

 Áno, môžem všetko, čo len chcem. Len nemôžem prísť na to, čo vlastne chcem a čo má hodnotu. Keď už som tá dospelá, čo má byť mojou prioritou?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

 -“Ale asi by ma tá dospelosť rýchlo prestala baviť. Ja si ešte pár rokov poštudujem“ uzatvára svoje i moje myšlienkové pochody môj priateľ.

 Tak veru, aj mňa tá dospelosť rýchlo prestáva baviť. Pretože kým som bola „nedospelá“ mala som čas a trpezlivosť na mojich priateľov a blízkych. Keď sa zo mňa stala dospelá, toto miesto prebrali zodpovednosti a práca.

 A tak milý svet, aj mňa tá dospelosť rýchlo prestala baviť. Radšej budem „puberťakom“ v náručí môjho manžela a v čajovni s mojimi priateľmi, než dospelý v práci plnej cudzincov (paradoxne jediná cudzinka som tam ja). Práca sa hľadá veľmi ťažko, lenže dobrí a blízki priatelia (a rodina) ešte ťažšie. 

 Myslím, že to bol Ch. Chaplin, kto povedal, že aby sme sa mohli stať dospelými, musíme byť najprv deťmi. Ja osobne si myslím, že aby sme sa mohli stať dobrými dospelými, musíme nechať žiť jedno malé dieťa aj v nás.

 Tak vám všetkým želám veľa, veľa nezodpovedných a nedospelých zážitkov. J

Evka Cucurachi

Evka Cucurachi

Bloger 
  • Počet článkov:  52
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Milujem kráčať cestami môjho života. Pretože aj keď nie sú ľahké, sú obohacujúce. Aktuálne ma tie moje zaviali do slnečného Talianska, kde na podiv sú všetci úplní Taliani... Zoznam autorových rubrík:  Ľudia naokoloVlkKrajina môjho srdcaŽivot mi priniesolÚsmevnéSilne súkromnéNa cestáchNezaradené

Prémioví blogeri

Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu